Posiedzenie robocze -ptasia grypa
W związku z Rozporządzeniem nr 1 z dnia 24 lutego 2017r. Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w sprawie określenia miejsca wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz wyznaczenia obszaru zapowietrzonego i zagrożonego wystąpieniem tej choroby, jak także sposobu oznakowania tych obszarów oraz zakazów i nakazów obowiązujących na tych obszarach, w trosce o ochronę zdrowia i życia ludzkiego oraz mienia i środowiska, z incjatywy Starostwa Powiatowego we Włocławku w dniu 03 marca 2017r. w siedzibie Powiatowego Lekarza Weterynarii we Włocławku odbyło się spotkanie robocze mające na celu omówienie i ustalenie zadań dla administracji samorządowej, służb inspekcji i straży w zakresie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) na obszarze Powiatu Włocławskiego.
W trakcie spotkania roboczego wypracowano następujące wnioski:
1. Należy zapewnić sprawne (całodobowe) przekazywanie informacji o podejrzeniu wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków w szczególność w zakresie wypełnienia obowiązku niezwłocznego zawiadomienia PLW we Włocławku
2. Rekomenduje się, przegląd procedur likwidacji ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków ze szczególnym uwzględnieniem bioasekuracji wg ustawowych kompetencji pod kątem ich niezwłocznego wdrożenia.
3. Rekomenduje się wsparcie działań PLW we Włocławku w zakresie zapobiegania wystąpienia ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków.
4. Jednostki samorządu terytorialnego planując wszelkie działania przy zwalczaniu wirusa ptasiej grypy winny ustalić własne priorytety obejmujące:
a) wyznaczenie stref ,
b) zorganizowanie w nich życia - zapewnienia ludziom warunków do życia oraz właściwej opieki medycznej i socjalnej.
5. Planowanie organizacji ruchu drogowego w strefach winno odbywać się z udziałem przedstawicieli wszystkich zarządców i właścicieli dróg oraz Policji.
6. W trakcie planowania działań przez samorządy gminne, zwraca się uwagę na uwzględnienie warunków pogodowych oraz prognozy na najbliższe dni, w celu właściwego przygotowania obsługi śluz do pracy np., podczas opadów deszczu, spadku temperatur w nocy itp.
7. Planując współdziałanie i współpracę z mediami oraz informowanie społeczeństwa rekomenduje się :
a. właściwe informowanie społeczeństwa o zagrożeniu,
b. przekazywanie informacji w ten sposób, żeby nie doprowadzać do paniki wśród ludności,
c. pozyskiwanie poparcia społecznego dla podejmowanych działań w celu likwidacji zagrożenia, zrozumienia działań podejmowanych przez służby weterynaryjne porządkowe i ratownicze.
oraz uwagi:
1. Na etapie planowania należy ustalić kto i w jaki sposób wykona śluzy (baseny) Kto poniesie koszty wykonania śluzy. Jaki będzie sposób finansowania obsługi śluz.Kto zapewni środek do dezynfekcji w śluzach i jego uzupełnianie.
2. Do właściwego zabezpieczenia stref ( dróg, objazdów, porządku i bezpieczeństwa publicznego) należy delegować odpowiednią ilość policjantów przygotowanych do działań w strefie zapowietrzonej i zagrożonej. Służby pilnujące porządku publicznego winny posiadać odpowiednie przeszkolenie oraz narzędzia prawne za pomocą których mogłyby egzekwować wydane rozporządzenia ( np. akty prawa miejscowego itp.).
3. Przepisy nie wskazują, kto poniesie koszty pośrednie wynikające z wprowadzenia ograniczeń w strefie zapowietrzonej i zagrożonej np; koszty wynikające z objazdów, spadku sprzedaży produktów spożywczych wytwarzanych w strefie zapowietrzonej, wstrzymania produkcji rolnej i innej, przywrócenia rejonu zagrożonego do stanu przed ogłoszeniem rozporządzeń Wojewody Kujawsko - Pomorskiego lub Powiatowego Lekarz Weterynarii we Włocławku.
Opublikowano: 09 marca 2017 09:40
Kategoria: Aktualności
Powiązane wiadomości:
Wyświetleń: 1023